W chwili obecnej do przedszkola zapisuje się coraz młodsze dzieci. Nikogo nie dziwi 3-latek w przedszkolu, a zdarza się nawet widok 2,5-latka. Jak jednak wybrać przedszkole idealne dla naszego dziecka? Czy tylko kierować się bliskością placówki od naszego miejsca zamieszkania czy też jednak przyjrzeć się dokładnie, co dane przedszkole oferuje naszemu dziecku w tym niezwykle ważnym dla jego życia okresie rozwoju?
Dziecko w okolicach trzeciego roku życia zaczyna wykazywać potrzebę towarzystwa innych dzieci. Nie jest jednak konieczne, by była to grupa rówieśnicza. By rozwijać się społecznie, dzieci muszą mieć kontakt z innymi ludźmi. Ponieważ dziecko uczy się głównie przez naśladownictwo, kluczowym dla niego jest otaczać się ludźmi, którzy potrafią kontrolować swoje emocje, potrafią rozmawiać, rozwiązywać konflikty, okazują empatię i współczucie, szanują granice i biorą pod uwagę potrzeby.
Dlatego najkorzystniejszym środowiskiem rozwojowym dla dziecka jest kochający dom rodziny lub grupa, w której znajdują się zarówno rówieśnicy, jaki i dzieci starsze, wspierający dorośli i zróżnicowane środowisko.
Zmiany są konieczne
Szukając idealnego przedszkola dla dziecka, większość rodziców ma coraz więcej wątpliwość względem tradycyjnych przedszkoli. Rodzice czują się zaniepokojeni faktem, że metody wychowawcze są niezmienne od czasów ich młodości pomimo nowej wiedzy dotyczącej rozwoju dziecka. Niepokoi ich, że adaptacja jest bardzo krótka i tak naprawdę nie daje dziecku szansy na spokojne wejście w nowe środowisko, oczekując, że maluch w ciągu 3 dni po prostu się dostosuje. Obserwują w przedszkolach pewien przymus, któremu poddane są dzieci – przymus leżakowania, przymus jedzenia czy przymus bycia takim, jakim oczekują panie wychowawczynie.
Tradycyjne “wychowanie” przedszkolne
Niestety większość przedszkoli nadal wierzy w moc kar i nagród. Stawianie w kącie czy na „karnej macie”, tablice motywacyjne, naklejki nagrody to stałe elementy współczesnego przedszkola. Z jednej strony nietrudno to zrozumieć, bo opanowanie 30-osobowej grupy maluchów jest nie lada sztuką, z drugiej – coraz głośniej mówi się o tym, jak nieefektywne są to metody. Kara nie przynosi efektów długofalowych, nie skłania dziecka do refleksji nad swoim zachowaniem (jak chcieliby dorośli) i wprowadza element strachu w relacji. Natomiast nagroda jest zwyczajną formą manipulacji. Uśmiechnięta naklejka za “ładne” zjedzenie posiłku, kolejna za wykonanie polecenia bez sprzeciwu czy zgodną współpracę w grupie.
Wielu wychowawców w przedszkolach wierzy w bezwzględne posłuszeństwo, oczekując od dziecka “bycia grzecznym”, nie zagłębiając się w przyczyny jego zachowania. Ponieważ grupy są często bardzo liczne, nauczyciele robią, co mogą, by ją opanować. To niestety wyklucza indywidualne podejście do każdego malucha i otwartość na jego potrzeby.
Czy program jest przeładowany?
Sadzanie zerówkowiczów w ławkach z papierem i ołówkiem, „żeby się przyzwyczajały”, zadawanie przedszkolakom prac domowych, podręczniki i karty pracy. Choć dla niektórych brzmi to kusząco, jest zbędne dla kilkulatków. Dzieciom nie jest potrzebny napięty jak struna program i ciągły pośpiech, żeby zdążyć na czas. Potrzebny jest im czas na swobodną, niekontrolowaną zabawę i poznawanie otaczającego świata. Potrzebna jest bliskość, zaufanie do opiekuna, wsparcie, możliwość rozpoznawania swoich potrzeb i pomoc w ich nazywaniu.
A co z jedzeniem?
Ponieważ publiczne przedszkola są w dużym stopniu słabo dofinansowane, siłą rzeczy mają niewielką możliwości manewru w kwestii diety. Zupy mleczne z kolorowymi kulkami, parówki, jogurty z dużą ilością cukru, słodycze jako podwieczorek czy przy każdej dodatkowej okazji, niewielka ilość warzyw i owoców – to wszystko nie wpływa dobrze na dzieci. I choć świadomość wśród dyrektorów przedszkoli dość szybko rośnie, to przy niewielkim budżecie trzeba naprawdę sporej motywacji, żeby zmiany wprowadzać w życie. Problemem są też zazwyczaj wszelkiego rodzaju alergie u dzieci, które wymagają specjalnej diety. Rzadko kiedy w typowym przedszkolu można liczyć na elastyczność w tym temacie.
Jakie przedszkole?
Coraz częściej powstają przedszkola, które kładą duży nacisk na indywidualność dziecka. Na małe grupy, na dobrą relację wychowawcy z podopiecznymi, na spontaniczne poznawanie świata i na poczucie bezpieczeństwa. Jednocześnie zachęcają dzieci do współpracy i starają się je uczyć empatii i rozpoznawania granic. Przedszkola montessoriańskie, waldorfskie, leśne, oparte na Porozumieniu bez przemocy… Powstają zazwyczaj w dużych miastach i okolicach. I są oczywiście płatne.
Coraz więcej mówi się o reformie szkolnictwa, o tym, że potrzebne są gruntowne, radykalne zmiany. Czy ktoś w tym wszystkim bierze pod uwagę przedszkola? Okres przedszkolny dziecka jest dla jego rozwoju niezwykle ważny. To wtedy następuje czas intensywnego rozwoju fizycznego i motorycznego. Wtedy rozwija się wyobraźnia i orientacja przestrzenna. Następuje rozwój społeczny, emocjonalny i intelektualny. Układ nerwowy uczy się częściowej kontroli nad emocjami i umiejętnego obniżania poziomu kortyzolu w mózgu. Rozwija się aktywność twórcza dziecka, rozwija się myślenie. To w wieku przedszkolnym buduje się fundament jego osobowości – akceptowane, kochane, przyjmowane dziecko wyrośnie na dojrzałego, empatycznego człowieka.
Podejmując decyzję o przedszkolu, warto kierować się nie tylko kryterium oddalenia od domu, ale także tym, czy czujemy że będzie to miejsce bezpieczne dla naszego dziecka. Nie szukajmy miejsca idealnego, takie nie istnieje. Zdajmy się na swoją wiedzę, intuicję i to, jakie sygnały wysyła dziecko. Warto jednocześnie pamiętać, że niezależnie od tego, do jakiego przedszkola będzie chodził nasz maluch, to dom jest dla niego tym miejscem, z którego wyniesie najważniejsze wartości i poczucie bycia ważnym i akceptowanym.
źródło: www.dziecisawazne.pl
Jeśli zależy Wam na takim właśnie przedszkolu, gdzie dziecko bez pośpiechu, spokojnie, w formie zabawy będzie doskonale przygotowywane do edukacji szkolnej a jednocześnie będzie miało zapewnionych mnóstwo ciekawych atrakcji, to zapraszamy do Przedszkola Mały Europejczyk w Elblągu.
W sprawie zapisów prosimy o kontakt pod numerem telefonu: 515 406 883
Przedszkole Mały Europejczyk w Elblągu otwarte jest 5 dni w tygodniu od godz. 6:30 do 19:00.
0Komentarze
Serwis Przedszkole Mały Europejczyk nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.
Ten wpis nie ma jeszcze komentarzy, bądź pierwszy!