Bajki, baśnie, legendy – nie tylko niosą wiele pozytywnych treści i pouczających morałów ale również służą w Przedszkolu Mały Europejczyk w Elblągu do rozwoju zainteresowań i odpowiednich ćwiczeń dla dzieci z tego przedszkola w Elblągu.
Tydzień bajek w Przedszkolu Mały Europejczyk w Elblągu to świetna okazja do zajęć artystycznych dla dzieci. Przy okazji ich oglądania i słuchania przedszkolaki usprawniały rękę przy pracach plastycznych, piekły ciasta, ćwiczyły swoją pamięć i spostrzegawczość. Dzieci z tego elbląskiego przedszkola miały również okazję spróbować swoich sił w przedstawieniach teatralnych.
W fabule baśni w wielu różnorodnych wątkach przeplatają się: szczęście, nieszczęście, zło, dobro. Zwierzę w baśni jakże często jest nosicielem tajemnicy, doradcą bohatera, przyjaciela, nawet przemawia do człowieka.
ROLA BAŚNI W ŻYCIU DZIECKA: ukazuje prawdy moralne i egzystencjonalne, wzbogaca proces wychowania, sprzyja skupianiu uwagi, kształtowaniu się postaw i rozumieniu wartości uniwersalnych np.: piękna, dobra, miłości, przyjaźni.
Utwory literackie wyzwalają aktywność, słowna ekspresje, zachęcają do zabaw w teatr i inscenizowania literatury dziecięcej.
CELE EDUKACJI LITERACKIEJ: umożliwia poznanie języka literackiego, poszerza wiedzę dziecka, sprzyja rozwojowi wyobraźni, mowy, myślenia, uczuć, towarzyszy kształtowaniu się postaw i rozumieniu wartości uniwersalnych: piękna, dobra, prawdy, miłości, przyjaźni wyzwala aktywność słowną ekspresje, zachęcają do zabaw w teatr i inscenizowania literatury dziecięcej.
Baśń rozwija wyobraźnię, fantazję. Wyzwala emocje i wrażliwość. Uczy współczucia i empatii, oraz wyrażania uczuć, a także poszerza zasób słownictwa. Baśń może być wykorzystana w terapii jako: wzorzec określonych zachowań, do uświadomienia poprzez identyfikację własnych problemów, jako wewnętrzne wzmocnienie i kompensacja (zastępowanie potrzeb).
Baśnie dają wsparcie emocjonalne, pozwalają bowiem zrozumieć, że innym też przytrafiają się podobne, a nawet trudniejsze sytuacje. Pomagają także zdystansować się emocjonalnie od własnych problemów. Dzięki nim dzieci oswajają się z zagrożeniem (wracanie do baśni daje im poczucie bezpieczeństwa, sprawowania kontroli i pokonywania przeszkód) i zyskują przynajmniej częściowe wyrównanie niezaspokojonych potrzeb. W ten sposób osiągają spokój, rozwijają swoje marzenia, a szczęśliwe zakończenie budzi w nich nadzieję i optymizm, daje siłę do działania, umożliwia odraczanie gratyfikacji.
Baśnie oddziałują również na procesy poznawcze. Małym dzieciom pomagają oddzielić świat prawdziwy od nieprawdziwego, pozwalają zrozumieć sekwencję zdarzeń, umożliwiają decentrację, czyli spojrzenie z punktu widzenia innego niż własny. Ułatwiają rozpoznawanie i nazywanie emocji, zagrożeń, lęków i nadziei, a także uświadomienie sobie i zrozumienie własnych problemów. Stymulują też rozwój moralny: uczą, co jest dobre, a co złe, uwrażliwiają na cierpienie ludzi, zwierząt i roślin. Baśnie, jak żaden inny gatunek literacki, budują zasoby, rozwijają fantazję i nadzieję – dzięki temu pozwalają wierzyć, że zły los się odwróci.