Inteligencja logiczno – matematyczna
To rodzaj inteligencji oparty na myśleniu przyczynowo-skutkowym. Przejawia się w postrzeganiu świata poprzez ciągi zdarzeń, logiczne myślenie i kreatywne rozwiązywanie problemów. Dotychczasowe badania miernika IQ dotyczyły właśnie tego rodzaju inteligencji.
Dzieci z dobrze rozwiniętą inteligencją logiczno-matematyczną dbają o porządek, o szczegóły, lubią rozwiązywać zagadki (problemy), samodzielnie dochodzić do rozwiązania. Szybko dostrzegają związek między różnymi zjawiskami, łączą je. Lubią gry matematyczne i łamigłówki.
Dzieci z rozwijającą się inteligencją logiczno – matematyczną cechuje myślenie abstrakcyjne i zamiłowanie do eksperymentów. To nie znaczy, że dziecko będzie na pewno naukowcem czy matematykiem, ponieważ takie maluchy lubią również dogłębnie zajmować się gramatyką – analizować strukturę zdania, samodzielnie je konstruować z zastosowaniem zasad.
Aby rozwijać w dziecku ten rodzaj inteligencji, warto stawiać przed nim zadania wymagające liczenia w pamięci, rozwiązywania problemów lub szacowania. Rozwijając ten typ inteligencji już we wczesnym dzieciństwie, mamy większe szanse, że nasze dziecko z łatwością i w prawidłowy sposób będzie się posługiwało pojęciami czasu, miejsca, liczby.
PROGRAMY I ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE INTELIGENCJĘ MATEMATYCZNO-LOGICZNĄ
Dziecięca matematyka (wg prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej)
Dzięki wykorzystaniu tego programu dzieci poprzez zabawę nabywają zdolności matematycznych.
Dzieci w Przedszkolu Mały Europejczyk w Elblągu w czasie prowadzonych zajęć doskonalą umiejętności liczenia, segregowania, mierzenia długości, tworzenia rytmów czy tworzenia własnych gier. Jedną z wielu atrakcji w tym systemie jest to, że dzieci samodzielnie rozwiązują rozmaite problemy i zagadki. W tym programie dzieci uczą się również orientacji w przestrzeni i schematu własnego ciała.
Nauczyciele w Przedszkolu Mały Europejczyk przygotowują dla dzieci wiele zadań matematycznych podczas codziennych aktywności. Zawsze jednak dostosowują tempo pracy do umiejętności przedszkolaków.
Cyferkowo
Własny program warsztatów aktywności twórczej dziecka - dzieci od najmłodszych lat mają kontakt ze światem cyfr. Poprzez zabawy klockami Logo uczą się prawidłowego ułożenia cyfr w przestrzeni. Wykorzystując naturalne sytuacje rozwijamy u dzieci kompetencje matematyczne. Przedszkolaki doskonalą umiejętność liczenia, klasyfikowania, rozdzielania, konstruują gry matematyczne, uczą się planowania i przewidywania skutków własnych działań
Wesołe zabawy z kodowaniem na dywanie
Program ten ma na celu rozwijanie kompetencji matematycznych, zdolności kojarzenia, wnioskowania, klasyfikowania. Uczy dzieci logicznego myślenia, symbolicznego, przyczynowo-skutkowego. Doskonali u naszych podopiecznych umiejętność zbierania i organizowania różnych informacji. Także planowania konkretnych czynności.
Dydaktyczne rozgrywki - gry planszowe
W tym programie dzieci 6-letnie rozwijają umiejętności matematyczno-logiczne. Przedszkolaki w zespołach rozwiązują zagadki matematyczne i logiczne. To rozwija u nich zdolności myślenia konkretnego i dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych.
Wykorzystywane są do tego rozmaite gry strategiczne, szachy, warcaby, „chińczyk” a także kółko i krzyżyk. Takie gry doskonalą u dzieci m.in.: umiejętność liczenia, dodawania i odejmowania, szacowania oraz szyfrowania. Dzięki takim działaniom edukacyjnym dzieci są dobrze przygotowane do nauki matematyki w szkole.
Mały finansista
Dzięki temu programowi dzieci uczą się nie tylko matematyki ale również zasad małej ekonomii oraz gospodarowaniem pieniędzmi i przedsiębiorczości. Dzięki wdrożeniu rozmaitych zabaw, wycieczek i gier przedszkolaki są wprowadzane w świat tajników pieniądza, oszczędzania a także robienia oszczędnych zakupów.
Podczas codziennych zajęć, w tym zabaw i spacerów, nasze przedszkolaki odkrywają zależności matematyczne.
Zajęcia dodatkowe
- Klub szachowy
- Warsztaty naukowe
- Robotyka Lego
- Warsztaty przyrodnicze
- Koduj z nami
- Młody Einstein - eksperymenty